Jag skickade ett mail till F11 museet 080226...

 

 

 

080226

 

Hej! Inte så mycket synpunkter kanske, mest minnen.

 

Idag 080226 skrev jag av någon underlig anledning in F11 på Google, och av min förvåning och glädje dök detta nya museum upp om F11! Jag låg inne som kameramekaniker på 2a kompaniet, om jag inte mins fel? (Det var fel, det var 3e kompaniet)

 

Draken var mitt jobb att plundra och fixa till före och efter start 1966-67. (över 40 år sedan) Jag sökte till F11 från Stockholm/Lidingö, och ville bli kameramekaniker, och jag kom dit konstigt nog, men glad blev jag. Den s k ”Birken” ekar fortfarande i mitt huvud! Den som kompenserar filmplanet med flygplanets hastighet i motsatt riktning för att bilderna inte skulle få rörelseoskärpa.

 

Nyköping var också en trevlig stad med många trevliga tjejer! För att inte tala om logdanserna på ”piglördagarna” utanför stan! Men på den tiden var det strikta regler med ej civila kläder på permisen! Någon vit skjorta smugglade med sig och bytte till innan dansen! Blev föresten ihop med en tjej efter lumpen, eftersom hon sen flyttade upp till stan.

 

Men jag minns även en mindre trevlig sak, och det var när s k ”Exet” störtade med Lansen på åkern utanför flottiljen! Tyvärr strök även navigatören med! Jag gick vakt på åkern någon natt, och det kändes både kusligt och ledsamt eftersom kaptenen som dog var en trevlig och omtyckt kille av alla! Jag stod just och tittade när det small till på sidan av planet, och hur den förlorade höjd och vinglade bort utom synhåll bakom en kulle, sen ett stort rökmoln! Det blev en stor sorg för alla.

 

    Se större bild och text på ny sida...

   En tråkig flygolycka på F11

 

  Den tragiska olyckan 1966!

Annat men inte lika tråkigt som störtningen, var att jag tyvärr hade beredskap just den helgen under högeromläggningen 3 september 1967. Det var lite kaus och virrigt de första dagarna på flottiljen, blandat vänster och höger körningar! När jag sen körde hem nästa helg i min högerstyrda 59a´ WV lyxbuss, kändes det väldigt konstigt! Lite synd att jag missade att plåta högeromläggningen i Stockholm, eftersom jag redan då var en flitig fotograf.

 

När jag ryckte in 1966 skaffade jag mig ett fototillstånd direkt efter ”bullskolan”. Det blev sen en hel del bilder på flottiljen, men mestadels på mina beväringskompisar tror jag. Jag hade i alla fall min första systemkamera då, en Exakta Varex IIb, så bildkvalitén är ju hyfsad.

 

Om du klickar på bilden, så kommer du till mina bilder jag tog på F11...

 

Jag har det här senaste året funderat på att ha en dokumentär fotoutställning här i Stockholm på något vis, men det kostar en hel del pengar att ta fram stora förstorningar, så just nu har jag inte råd. Allt från flottiljen är i svartvitt eftersom alla bilder måste framkallas på flottiljen. Jag har t o m en bild på mig m fl kompisar när jag muckarflög med det gamla rangliga skakiga skolflygplanet. Piloten gjorde allt för att man skulle spy! Dessutom hade någon knäppgök före mig skruvat upp hörluren på full volym som jag inte hittade kontrollen till, så min tinnitus kommer bergis från det tillfället, eller och, EBK starterna med Draken, för man var ju inte så plikttrogen med hörselskydden tyvärr.

 

Eftersom jag var instrumentmakare på AGA Lidingö 1962-73, byggde jag bland annat gyron, kursinställare och horisontindikatorer m m till Draken, (gyro = hjärtat i Draken) och senare även Viggen, så var det konstigt att se delarna i hangaren ”grisen” som man kanske själv monterat ihop på Lidingö Berget!? Vid ett tillfälle kom jag i snack med en kille som var stamanställd på hangaren, och som hade problem med sin klocka. Han sopade och höll ordning på prylarna där om jag inte minns fel? Lite knäpp var han också, men så hade han varit boxare en gång i tiden. Han påstod att han vunnit en hisklig massa boxningsmatcher i sträck, enda tills han mötte sin över man och la sen av tvärt med boxningen! Det var Ingmar Johansson, en yngling som sopade ringen med honom.

 

Han klagade som sagt på sin klocka som inte ville gå så bra, och eftersom jag var instrumentmakare och var van att jobba under mikroskåp, så jag erbjöd jag mig att tvätta och rucka hans klocka. Jag bjöd på det jobbet, och som tack spred han det runt flottiljen, så jag hade fullt sjå i 9-10 månader att laga klockor till beväringar och befäl, men vad gjorde det när man bara hade 4.50 kr/dag i lön… för några spänn tjänade man ju på slitet. 

 

Hur som, det var en kul tid på F11, och det är som vanligt med lumpa historier, mest det roliga man minns.  

 

Lycka till i fortsättning med er fina hemsida och ert fina museum… skall försöka komma till er i sommar.

 

PS. Det blev några hastiga rader, så det finns säkert några stavfel och sakfel, kanske? DS.

 

SLUT

 


 

Svar: 27 februari 2008

Hej Staffan
Tack för dina trevliga lumparminnen vid F 11. Den typen av berättelser samlar vi gärna på oss och sparar för framtiden i vår dokumentation, vilket jag hoppas du inte har något emot.
Du verkar ha lätt för att skriva och om du har flera minne från din F 11-tid blir vi glada om du vill teckna ner dem och skicka över.
Det verkar även som att du kan ha en del intressanta bilder. Det skulle vara intressant att se dessa. Om du får tillfälle att besöka F11 Museum någon gång, och har möjlighet att ta med dig bilder så hör gärna av dig innan, så att någon med bild kunskap vid museet får möjlighet att träffa dig. Om du råkar ha några bilder inskannade som vill du dela med dig av är du välkommen att mejla över dessa. Vi sparar för framtiden.
Bästa hälsningar
F11 Museum
Gunnar Vieweg
.